Löparknä

Löparknä drabbar oftast personer som ofta löper men kan även drabba skidåkare och cyklister med mera.

KnäskadorSkadan uppkommer på grund av att den sena som går längs utsidan av låret, iliotibialbandet, orsakar friktion och inflammation i en bursa (slemsäck) på utsidan av knät.

Skaderisken är speciellt stor vid mycket nedförsspringande (backar nerför). Om du fått ett löparknä vet du att smärtan kan beskrivas som skärande på knäts utsida. I värsta fall är denna åkomma kronisk men oftast går den att behandla.

Det är inte ovanligt att smärtan kan försvinna när du springer eller joggar bara för att återvända igen efteråt. Orsaken till löparknä kan härledas till dåligt tränade quadriceps och snäva hamstrings.

Svaga quadriceps kan inte stödja knäskålen vilket leder till att knäskålen kan spåra ur läge och dålig flexibiltet i hamstrings sätter press på knäet.

Att identifiera olika symptom på löparknä

Patellofemoral smärtsyndrom kan drabba ett eller båda knäna. Det slår oftast på yngre, fritidslöpare och dubbelt så många kvinnor som män,

Symptom på löparknä innefattar ömhet bakom eller runt knäskålen. Du kan känna smärta mot baksidan av knät, en känsla av sprickbildning eller att knäet är att ge ut. Ojämn terräng kan förvärra skadan.

Att identifiera olika symptom på löparknä

Orsaker till löparknä

Att identifiera en enda specifik orsak till löparknä är mycket svårt. Det kan orsakas av bland annat slitna brosk i knäleden vilket minskar stötdämpning, höga fotvalv vilket ger mindre dämpning och platta fötter eller knän som kan dra din patella i sidled.

Det finns också muskelorsaker. Tight hamstring och vadmuskler sätter en stor press på knäet och svaga quadriceps muskler kan orsaka knäskålen att spåra ur läge.

Förebyggande och behandling av löparknä

Förebyggande och behandling av löparknäFör att förhindra skadan kan du försöka springa på mjukare underlag. Besök en specialiserad löpbutik för att se till att du har rätt skor för din fot typ och gångart. Det är dessutom bra om du stärker dina quadriceps.

Vid första tecken på smärta, minska din löpning. Ju tidigare du minskar ditt knäs arbetsbörda desto snabbar börjar din läkning.

Save

Save

KNÄSKYDD & KNÄSTÖD

Knäskydd GenuPoint

349 kr

  • Hopparknä & Schlatterknä
  • Överansträngning
  • Minskar Smärtra
  • Snabbare Rehabtid
 Fri frakt      Fria byten      Klarna

Knäskydd GenuTrain P3

1.699 kr

  • Löparknä & Hopparknä
  • Instabil knäskål
  • Minskar Smärta
  • Kortare Rehabtid
 Fri frakt      Fria byten      Klarna

Knäskydd GenuTrain

999 kr

  • Smärtlindring i Menisk
  • Minskar Instabilitet
  • Schlatterknä-Artrit m.m
  • Anatomisk Design
 Fri frakt      Fria byten      Klarna